Gry wideo nie powodują agresji. Badania trwały 10 lat

Stanowisko Marines na Ultimatum II Foto: Cpl. Desmond Andrews / U.S. Marine Corps

Przez lata przeciwnicy gier wideo twierdzili, że negatywnie wpływają one na dzieci i ich rozwój. Co więcej, próbowano przekonywać, że brutalne gry mogą prowadzić do tego, że w przyszłości dzieci będą agresywne i mogą nawet trafić do więzienia, tylko dlatego, że kilka lat temu grały w GTA. Nowe, 10-letnie badania dowodzą jednak, że nic takiego nie ma miejsca.

  • Według 10-letnich badań, gry wideo nie powodują zwiększonej agresji u dorosłych, którzy grali w dzieciństwie
  • Badania przeprowadzono na grupie 500 uczestników
  • Największe tendencje do zachowań agresywnych przejawiały osoby, które grały umiarkowaną ilość czasu

>>>Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onet.pl<<<

W badaniu opublikowanym w „Journal of Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking” wzięło udział 500 uczestników. Naukowcy badali dzieci w wieku 13 lat, które wiele godzin dziennie spędzały na grze w najbardziej brutalne czy kontrowersyjne tytuły, jak już wspomniane GTA. Celem badania było sprawdzenie, czy w przyszłości wpłynie to na ich zachowanie. Oprócz nich badano także inne grupy, których członkowie grali mało lub umiarkowanie. Później przez 10 lat regularnie badano te same parametry u uczestników.

Na samym początku badania gry były ocenione na skali 0-5, gdzie 5 oznaczało najbardziej brutalne tytuły. Uczestnicy wypełniali też ankiety, na podstawie których oceniano takie czynniki jak lęk, depresja i zachowania prospołeczne (które w badaniu zdefiniowano jako przynoszące korzyść całemu społeczeństwu).

W trakcie badania zaobserwowano trzy wzorce zachowań. Pierwszy, w którym badani na początku dużo czasu spędzali na graniu, ale w trakcie dorastania tracili zainteresowanie. Drugi, w którym badani początkowo poświęcali na grę umiarkowaną liczbę godzin, a z wiekiem ten czas nieznacznie się wydłużył. Oraz trzeci, najczęściej spotykany, w którym badani mało grali za młodu, a wraz z wiekiem gry zajmowały im coraz więcej czasu.

Dzieci z pierwszej grupy, które w młodym wieku poświęcały najwięcej czasu na gry, często te najbrutalniejsze, nie wykazywały znaczącej różnicy w agresji w wieku dorosłym, w porównaniu z tymi, które grały mało. Co ciekawe, najwyższy poziom agresywnych zachowań dotyczył badanych w drugiej grupie.

Te badania to kolejny dowód na to, że gry wideo nie powodują agresji u dzieci. Zdaniem naukowców prawdopodobny jest dokładnie odwrotny scenariusz. Badacze zwracają uwagę, że najczęściej gry stanowią odskocznię od problemów prawdziwego życia, ale żeby mieć co do tego pewność, potrzebne byłyby dokładniejsze tego badania.

Musimy jednak pamiętać, że ze względu na metodologię, badania obarczone są błędem pomiaru. Ankiety wypełniali w końcu sami badani, jednak na pewno są one ważnym krokiem w obaleniu mitu, o grach, które powodują agresję.

Źródło: dzienniknaukowy.pl

Zobacz komentarze